יום שני, 3 באוקטובר 2011

מדידות משקל וגובה בביה"ס- למי זה טוב?

הבוקר  הגיעה רופאה לביה"ס של הבן שלי. כתה א'- עושים בשגרה מדידות משקל וגובה.
לכאורה- צעד חשוב במניעת השמנת ילדים וטיפול בה.
לכאורה, כיוון שבכדי שהנתון הזה יהפוך למועיל ולא למזיק, חשוב שיתקימו מספר תנאים:

  1. נתון יחיד לא נותן אינפורמציה משמעותית אודות הגדילה של הילד. חשוב לבחון את הגדילה לאורך זמן. גם אם במדידה הזו  יתברר שהילד הוא במשקל עודף/ במשקל נמוך, לא ניתן יהיה להבין האם הוא בתהליך של ירידה במשקל/ עליה במשקל/ אולי הוא עלה במשקל לאחרונה וטרם גבה בהתאם?
  2. נתון של עודף משקל/משקל נמוך יידרוש התייחסות שונה בין ילד אשר במהלך כל חייו שומר על רצף גדילה (בין אם באחוזונים העליונים ובין אם באילו התחתונים)  ובין חברו, אשר 'שבר אחוזונים' מעלה/מטה בתקופה האחרונה.
  3. לילדים עצמם אין מה לעשות עם התוצאות. על כן, חשוב מאד להעביר את הנתונים בצורה אובייקטיבית (כמספרים בלבד) לידי ההורים. הערות כגון: 'וואו, את רזה נורא!!' או, 'חביבי, אתה קצת בעודף משקל', עלולות להיות הרסניות, גם בכתה א', ובעיקר אם הבדיקה לא נעשית בדיסקרטיות.
  4. גם להורים אין הרבה מה לעשות עם הנתונים. מומלץ להעבירם לרופא הילדים בכדי להעלות אותם על עקומות הגדילה של הילד. אם יהיה משהו חריג, הוא כבר אמור להפנות לבירור/ טיפול.
  5. חשוב מאד שלא להלחץ בעקבות המספרים שיגיעו לידיכם לאחר המדידה (וכולי תקווה שאכן מדובר רק במספרים, ללא הערות  מיותרות). להמנע מלהפעיל לחץ על הילד ('נו, את רואה? את אף פעם לא מסיימת מהצלחת, פלא שאפילו הרופאה אמרה שאת רזה מדי?!' או ' אמרתי לך די כבר עם הקרמבו! אפילו בבדיקה יצא שהשמנת!').
 חשוב מאד לזכור שכבר בגילאים הצעירים נבנה דימויו העצמי ודימוי הגוף של הילד, ועל כן כל הערה, ולו הקטנה ביותר, עשויה להיות משמעותית.

שתהיה שנה טובה, בריאה ומאוזנת!!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה