יום שלישי, 20 בדצמבר 2011

סופגניות או לא להיות

לפעמים נדמה לי שהאנושות מתחלקת לשתיים: אלה שכן אוהבים סופגניות ואלה ששונאים אותן.
ואלה שאוהבים סופגניות גם מתחלקים לשתיים: אלה שאוהבים אותן ללא מילוי ואלה שאוהבים עם.
ואלה שאוהבים אותן עם מילוי....טוב, הם מתחלקים כבר להרבה: יהיו שיעדיפו ריבה, יהיו שיעדיפו שוקולד או ריבת חלב או קרמל או חמאת בוטנים או....

מה שבטוח, שהסופגניות הן אחד המאכלים היותר מפחידים שקיימים, בעיקר את אלו מביננו שמנסים להוריד במשקל.

אז מה עושים איתן? ומה עושים עם הילדים שלנו- נותנים להם לאכול בלי הגבלה (כי הרי הן קיימות כמעט רק פעם בשנה)? אולי מגבילים (כי בכל זאת- המון המון שמן...) ואולי נמנע מהם לחלוטין (בעיקר את אלה שגם ככה עלו המון במשקל)?

אכן דילמה. ואין תשובה אחת לה.

מצד אחד- עונת הסופגניות היא קצרה. אך (לצערי הרב) עונתם של שאר הממתקים והחטיפים אליהם חשופים ילדינו ארוכה בהרבה. ולצערי הרב (2) מרבית אירועי החנוכה אינם מסתפקים רק בסופגניות כג'אנק אלא עשירים גם בלביבות (עתירות שמן ולרוב גם הן בעלות ערך תזונתי ירוד) ובל נשכח את דמי החנוכה (אלה מהשוקולד, לא האמיתיים) ואת הסביבונים המלאים בחטיפים שונים. כך יוצא שמרבית הילדים בארץ חשופים להמון אוכל עתיר קלוריות אך בעל ערך תזונתי ירוד מאד באופן כמעט יומיומי. והסופגניה/ות (כי כמעט ולא אוכלים רק אחת...) היא תוספת לכך.  

מצד שני, עונת הסופגניות היא קצרה. והן טעימות. ואם אנחנו הולכים עם ילדינו לאירועי חג שונים לא יהיה נכון לאסור עליהם לאכול. בדרך כלל ילדים יודעים לווסת את האכילה שלהם. וכי כמה סופגניות כבר יכול ילד לאכול? 2-3 בבת אחת? כמה פעמים הוא יעשה את זה במהלך החג?  אני מציעה לסמוך על יכולת הוויסות של ילדינו. בעיקר אם חטיפים אינם חלק משגרת יומם. 

וגם אם הילד שמן ובעיקר אם מדובר בילדים צעירים, ממליצה להימנע מהפחדות/איומים או הגבלות שלא ניתן לעמוד בהן.  עודף משקל לא ייגרם מאפיזודה חד פעמית (או חד שבועית) של אכילת סופגניות. ההשמנה מקורה באורח חיים לא בריא במהלך כל ימות השנה. כל אלה לא רק שלא עוזרים, הם עלולים להגביר תחושות כישלון ואכזבה ואף לגרום לאכילה בסתר, אשר בסופו של דבר ייגרמו לעליה במשקל.

מה כן לעשות?

  • להימנע מלקנות סופגניות הביתה. אכילת סופגניות אינה חלק ממצוות הדלקת הנרות. אם מאד רוצים, אפשר לקנות פעם אחת.
  • עד כמה שניתן להפחית נוכחות באירועים הידועים כעתירי סופגניות (ולביבות וג'אנק אחר). 
  • אם כבר הולכים לאירועים כאלה, להציע לילד לחלוק עמו את הסופגניה (או לחלוק עם אחיו). אבל לא להתעקש. 
  • ולפני שהולכים לאירועים כאלה, רצוי להקפיד על ארוחה משביעה.
  • אם מאד רוצים סופגניות, ואתם בקטע, עדיף להכין אותן בבית. 
והכי חשוב: אם כבר אוכלים סופגניות- להינות מכל ביס.

שיהיה חג אורים שמח ובריא!!



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה