יום שלישי, 11 ביוני 2013

לשלוט על הילדים מרחוק

עוד דקותים מתחיל החופש הגדול.
בעוד מרבית ההורים עובדים, הילדים ימצאו את עצמם בקייטנות, מבלים עם סבא-סבתא, אצל חברים
או נמצאים שעות ארוכות לבד בבית.
למרות כל השינויים הללו, תזונת הילדים שלנו, עדיין נותרת משמעותית ביותר,
ואנחנו ההורים, עדיין אלה שאחראים על הנושא. גם אם עלינו לעשות זאת 'בשלט רחוק'.

אז איך עושים את זה?

ראשית הקייטנות:
בנוסף לשאר הפרטים המשמעותיים כגון ביטוח, בידקו גם את התפריט המוצע לילדים. כמה ארוחות הם אמורים לאכול שם? מה מגישים להם? בחיפושיי אחר קייטנות לפרטיים שלי, כבר שמעתי על כאלה שמציעים מדי בוקר שוקו בשקית ולחמניה עם ' שוקולד, חומוס או כלום' או קייטנות שמציעות מגוון רחב שיותר הכולל גם פירות וירקות. ואם גם ארוחת צהרים שם, חשוב לבדוק את איכות האוכל גם בארוחה הזו.
מעבר לאוכל, בידקו גם את מידת הפעילות. לא חייבים אטרקציות יוקרתיות. אם מביאים לילדים מאמן כדורגל/ כדורסל/ מחול וכדומה, ודואגים שגם יזוזו, אל מול קייטנות מאד פאסיביות ויושבניות בעיקרן. מן הסתם, שילוב הוא אידיאלי.


אם הילדים נשארים לבד בבית שעות ארוכות:
מאד קל לפתוח חבילת עוגיות, לשפוך לקערה דגני בוקר עם חלב או לחסל חבילות חטיפים. הילדים יהיו שבעים ורגועים (לא תמיד) וגם די מבסוטים. אבל לאורך זמן זוהי התנהלות בעייתית אשר תגרום לעליה משמעותית במשקל וגם לחוסר שקט ואפילו עלולה לגרום לחסרים תזונתיים ממשיים.
מה עושים?
1. קנו שלל ירקות ופירות והשאירו אותם שטופים מחוץ למקרר: עגבניות שרי, קלורבי, כרוב, כרובית, ברוקולי, רצועות פלפל ועוד, בנוסף לאפרסקים, תפוחים, משמשים, ענבים ומלון....זמין, טעים, נוח ובריא.
2. בדרך כלל ממליצה להכין אוכל מבושל מוכן בצלחות עבור כל אחד מהילדים. שיהיה צורך רק לחמם. פחות מומלץ להשאיר סירים במקרר (אבל זה בעיקר תלוי בגיל הילדים ובהתנהלות שלהם עם אוכל).
3. המעיטו בגירויים- מגירת הממתקים (אם קיימת כזו) לא חייבת להיות מלאה. אם אתם בוחרים לקנות חטיפים הביתה, עדיף שיהיו באריזות קטנות. מקמו את הממתקים בארון סגור או במגירה. 'רחוק מהעין רחוק מהיד'.
4. קבעו סדר יום עם הילדים- הכניסו לתוכו גם צפייה בטלוויזיה, גם פעילות וגם ארוחות. ערכו תיאום ציפיות עם הילד, גם בנוגע לאכילת הירקות והפירות וגם בנוגע לכמות הממתקים.
5. פעילות גופנית- בחרו בייביסיטר אקטיבי. נער או נערה שיוכלו לא רק לשמור על הילדים, אלא גם להוציא אותם לשחק כדורגל/ כדורסל/ בריכה או גני שחקים. ממליצה מאד לנסות לאגד עוד מספר ילדים ולארגן להם יחד חוג.
6. ארוחות משותפות- חשובות במיוחד אם הילדים מבלים את רוב היום לבד בבית. השתדלו להקפיד על ארוחה כזו מדי יום, גם אם לא כל בני המשפחה נוכחים. מומלץ להקפיד על ארוחה מזינה.
7. מים- הקפידו על המצאות מים זמינים. השתדלו להפחית בהמצאות שתיה מתוקה.

מה עושים כשהילדים מתארחים אצל חברים?
כאשר הילדים מתארחים בתים אחרים, יכולת השליטה שלנו מצטמצמת משמעותית.
בעיקר אם הדבר קורה בתדירות גבוהה, חשוב מאד 'להיות עם יד על הדופק' ולדעת מה קורה בבית המארח מבחינת הרגלי האכילה.
בעיקר כשמדובר בילדים צעירים, ממליצה מאד להמנע מלקבוע איתם כללים והסכמים ('תאכל שם רק ממתק אחד' או 'אל תשתה שם מיץ', או 'אם מגישים שם בורקס תבקש לחם'). זה לא עובד, ורק עשוי לגרום לאי נוחות לילד, וזו עלולה לגרום להסתרה.
אם הקשר עם המארחים הוא טוב, ניתן לנהל שיחה על הנושא ולתאם עמדות.
אם הקשר אינו מאפשר זאת, שחררו או הפחיתו את הביקורים שם.
במידה והילד מתארח בבתים בהם האכילה פחות בריאה לטעמכם, השתדלו לאזן את אכילת הילד כאשר הוא בבית: אם הילד כבר אכל ממתקים אצל המארחים, הימנעו מלהציע לו עוד ביוזמתכם.

ואם הילד נמצא המון אצל סבא וסבתא?
לעיתים קרובות מדיניות האכילה אצל סבא וסבתא שונה מאשר בבית. על כך כבר כתבתי בכתבה הבאה: על סבא סבתא נכדים וממתקים. 

שיהיה לכולנו קיץ בריא, בטוח, שפוי ונעים!!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה