יום שני, 9 בינואר 2012

שינוי גדול- בצעדים קטנים

החלטתי! אני רוצה להתחיל לחיות בריא! לגדל את ילדיי בבית בריא ולשמש להם דוגמה.

אז, איך עושים את זה?

קראתי קצת והבנתי שעליי לעשות ספורט  3-4 פעמים בשבוע, להפסיק לצרוך מזון קנוי ומעובד, להתחיל לבשל, להשתמש בהרבה ירקות ולאכול הרבה פירות. להכין קטניות (מישהו אמר להנביט??), להפסיק לקנות חטיפים, לאכול רק עוגות ועוגיות ביתיות ללא מרגרינה, לא לשתות קפה אלא רק חליטות, חלב ומוצריו- להפסיק כבר אתמול, לבשל רק עם חומרי גלם טריים ועדיף אורגני, להקפיד על ארוחות בשעות קבועות ומסודרות, שהאוכל יוגש בצורה אסטטית,  להפסיק לצפות כ"כ הרבה בטלוויזיה, לבלות זמן איכות עם הילדים ועוד ועוד ועוד....

אחרי שקראתם את הפסקה הקודמת (אם בכלל...), רואים את עצמיכם מתחילים?
אם לא- אני לא מאשימה אתכם.
זה מציף, מבלבל ובעיקר נראה בלתי אפשרי.

אפשר בהחלט לשפר את אורח החיים בבית, בצעדים קטנים ופשוטים.
וממש לא חייבים לעשות הכל.
רצוי לבחור מטרה קטנה אחת בכל פעם. כזו שממש לא יהיה קשה לעמוד בה.
וחוץ מזה- אני בעד להחליט 'מה כן' במקום 'מה לא'. זאת אומרת, לשים את הדגש על מה אני מוסיפה למבחר המאכלים שלנו.

כך למשל, אם יהיו בבית באופן קבוע, אבוקדו, ממרח טחינה מוכן, שקדים ואגוזים, פירות וירקות- הסיכוי שנאכל אותם ולא ממרחים או נשנושים פחות מזינים אחרים, יגדל.

דוגמה: אצלינו בבית, החלטנו להפחית אכילת מזון קנוי ומעובד. אז הפסקנו לקנות. לא קונים שניצלים, נקניקיות, פיצה, מלאווח (וזה לא שאנחנו סגפנים. בשגרה אין). אם אין, זה מצריך מאיתנו לדאוג לתחליפים. זאת אומרת לבשל. ולא תמיד יש זמן להשקיע במיוחד, ולא תמיד נמצאים בבית חומרי גלם מתאימים. אז מתפשרים. ואם בתבשיל אני משתמשת ברסק עגבניות או אפילו בקטשופ במקום בעגבניות טריות, עדיין הערך התזונתי של המנה עולה על זה של שניצל או קציצה תעשייתיים.

בנוסף, בשנים האחרונות התחלתי להשתמש בהרבה קטניות. עם הזמן, המיומנות גדלה, וכיום כמעט ואין מנה בלעדיהן. קטניות הן בעלות ערך תזונתי מאד גבוה. ביניהן ניתן למצוא עדשים במגוון צבעים, חומוס, פול, שעועית לבנה, שעועית מאש, אפונה יבשה...הן עשירות בחלבון, בסיבים תזונתיים ובברזל. העדשים הכתומות, למשל, אינן מצריכות כלל הכנה מוקדמת. משתמשת בהן גם להסמכת מרקים, וגם מוסיפה אותן לבולונז.

פירות וירקות- בחורף, אוכלים פחות פירות. גם פחות ירקות. לא תמיד יש חשק לסלט ירקות קר. ואם בא לי לננש משהו, הסיכויים שאגש למקרר אוציא גמבה, אשטוף אותה ואחתוך, הם קטנים. יותר סביר שאגש לארון לקופסת העוגיות. אז מה עושים? מכינים מראש ירקות ופירות חתוכים במקום בולט ונגיש. אם על השולחן תעמוד צלחת עמוסה במקלות גזר, קולורבי, עגבניות שרי- סביר להניח שהיא תתרוקן במהירות. כנ"ל קערת הפירות שלידה :-)

השינוי לא אמור להיות קשה.
החוכמה היא להתחיל במה שקל
.
גם שינויים קטנטנים הם משמעותיים, כי הם יחזיקו מעמד זמן ממושך, ויחד, הם יצטברו ליצירת שינוי גדול.

אז באיזה שינוי בחרת להתחיל אצלך בבית? מזמינה אותך לשתף כאן למטה, בתגובות. את כל הרעיונות לשינויים קטנים אערוך ואפרסם בקובץ נפרד.

תגובה 1:

  1. הי שמי עידית...
    מילים כדרבנות, גם אני איני קונה את כל תחליפי הבשר למיניהן רק לעיתים רחוקות מאד...
    זה קשה כי אני נאלצת לבשל כל יומיים בערך אך אני יודעת שילדיי אוכלים אוכל הרבה יותר מזין ובריא.
    הם גם שותיפ להכנת האוכל כך שלאט לאט אני מצליחה להכניס לתבשילים דברים נוספים כגון קטניות ירקות שונים וכדומה.

    השבמחק