יום שישי, 9 בדצמבר 2011

לגדל ילדים בריאים


"הוא כל הזמן אוכל ממתקים! כל הזמן. זה כאילו שהם נמצאים בכל מקום. לתת? להגביל? לאסור? בבית לא ובחוץ כן? מה עושים עם זה?"

"בכל יום כשחוזרים מבית הספר היא מתיישבת מול הטלוויזיה. אי אפשר להזיז אותה. תכנית אחרי תכנית. בקושי אני מגרדת אותה כדי שתכין שיעורים. וכשהיא מסיימת, היא חוזרת שוב למסך. ואם לא למסך הטלוויזיה, אז למחשב. גם כשבאות אליה חברות הן מול המחשב. וכשהיא זזה מהמחשב אז היא לוקחת את האייפד או את האייפון שלי. שום דבר אחר. לא עושרים איומים, בקשות, תחנונים, כלום."

"הוא לא אוכל לי כלום. בכל יום אותו דבר. בבוקר לפני הגן שותה אקטימל או שוקו, לגן לוקח כריך עם שוקולד או עם חומוס ובד"כ מחזיר אותו ככה. בצהרים מוכן רק שניצל (כזה משקית. בשלי הוא לא מוכן לגעת) ובערב עושה טובה שאוכל חביתה. על ירקות אין מה לדבר בכלל ופירות הוא מוכן רק כמיץ."

"בכל ביקור בסופר הם דורשים שנקנה להם חטיף. בכל בילוי משפחתי אנחנו חייבים לעצור לאכול. ואם יוצאים סתם לסרט, אם לא קונים פופקורן ושתיה, הם עושים לנו את המוות."

ניחוש שלי: לפני חמישים שנה  אף הורה לא עמד בדילמות האלה...

לטוב ולרע הזמנים השתנו. כיום מרבית האמהות עובדות לא פחות מהאבות, ילדים כמעט ולא משחקים בחוץ (ממגוון סיבות), אוכל בחוץ זמין וזול, השפע ניכר בכל פינה. כמעט לכל משפחה יש שני רכבים לפחות, חדר לכל ילד עם טלוויזיה ומחשב, הזמן המשפחתי הצטמצם משמעותית. לכל השינויים הללו השפעה משמעותית עלינו כחברה וכפרטים בתוכה, על התפקוד שלנו כהורים ובאופן ישיר משפיעים על ילדינו. 

אנחנו חיים כיום בסביבה מעודדת השמנה מזונות בעלי ערך קלורי גבוה אבל ערך תזונתי נמוך אשר הם זמינים וזולים, מיעוט בפעילות גופנית ספונטנית ויזומה, שעות ארוכות של זמן פאסיבי ומודל יופי מאד בעייתי. בנוסף: שעות עבודה ארוכות של הורים רבים, תחרותיות והשגיות, התדרדרות הסמכות ההורית והמון בלבול. לכל אלה השלכות משמעותיו על בריאותם הגופנית והנפשית של ילדינו (וגם על שלנו, המבוגרים...).

המחיר שאנו משלמים (ועוד נשלם) על אורח חיים זה הוא יקר: השמנת ילדים, סוכרת ויתר לחץ דם כבר בילדות, דימוי גוף בעייתי ודימוי עצמי נמוך.

השלב הראשון הנחוץ בכדי לצור שינוי הוא לעצור ולהתבונן. לשים לב לאורח החיים שלנו: כיצד המשפחה הפרטית שלי מתנהלת בתוך תקופת השפע הזו. לאחר מכן  ללמוד כיצד אני יכולה להוביל את המשפחה שלי לבחירות נכונות, להצליח להנות מהשפע ועדיין לנהל בית מקדם בריאות.

בחודשיים הקרובים אקיים סדרה של הרצאות בהן אעביר לך כלים שיסייעו לך  לגדל את ילדיך בסביבה מקדמת בריאות ולחזק את דימוי הגוף שלהם. 

פרטים נוספים בקישור: http://vered-diet.blogspot.com/p/blog-page_3982.html

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה